Friday, February 27, 2009

Den stora eller lilla döden?


Fiskarna i havet flyter så slött, fåglarna på himlen alla har dött…
Är det verkligen så otroligt viktigt för alla att konsumera så otroligt mycket som vi gör. Är lycka en ny pryl eller att kunna bli riktigt fet på någon annans bekostnad?

Jag såg uppdrag granskning på SVT gällande den odlade laxen och kan bara konstatera, lurad igen! Det är lika bra att göra avbön på all animalisk föda som man inte fångat själv för sitt eget intag. Ska jag i fortsättningen äta fisk ska jag fånga den själv med mitt metspö och om alla i världen höll den inställningen fanns där inget problem. All föda är inte till för alla, men alla kan få föda om inte några få blir för feta.

Att rubba den heliga balansen är farligt för alla och karma slår nu tillbaka på dagens generation av fiskare som åker runt med tomma båtar och tomma hav. Girighet slår alltid tillbaka och är väl därför också upptagen som en av de sju dödssynderna. Vår så kallat ekonomiska kris grundar sig på girighet, Kryger krashen baserades på girighet, Skövlingar av skogar är baserat på girighet, KARMA!

Jag frågar mig själv som konsument om jag skulle gråta om det inte fanns fisk i frysdisken för att kvoten för fångst är nådd. Svaret är nej, då för jag grilla en ekologisk grönsak istället. Alternativen är många för konsumenten, men för handlaren gäller det att vart kvartal öka sin omsättning och det gör man inte med tomma fiskdiskar.

Nu är det upp till oss att ställa allt till rätta, just nu gör vi det genom att försöka utrota oss själva. Kanske finns det ett annat sätt. Det är inte en slump att det 13 kortet är döden och att det 12 kortet är den hängande mannen. Det är dags att ömsa skinn.

Björnen har talat.

No comments: