Sunday, February 22, 2009

Jag känner inte igen mig idag i alla livsstilsmagasin som finns. Jag tänker ”Jag hittar mig inte, här är jag inte”.

After Shave & Galenskaparna gjorde en sketch för ca. 15 år sedan, ”Kan man bli analfabet, om man vill”. Dom gjorde en parodi på ett hemma hos reportage och pratade med en man som ville bli analfabet för som han sa ”… jag vill inte veta! Jag vill inte veta vad ni snuskiga äckliga människor gör, jag vill inte se…” Mellan dessa ord läste han all reklam som fanns i samma rum så det blev: ”Jag vill inte… god morgon apelsinjuice med extra fruktkött… veta vad ni… ät mer fibrer… snuskiga… tat lugnt ta en toy… äckliga… drottningen invigde idag… människor… med bregott på mackan… gör!”

Det var så otroligt talande och en fullträff på hur vi matas med onödig information dagligen som vi ska lära oss att sålla mellan. Hur vet jag att det jag läser är av vikt för mig? Jag kanske behöver den automatiska morotstvätten för att bli riktigt lycklig? Oj, nu ska man ha smal midja och stora bröst jag måste nog operera om mig! Skor som är obekväma att gå i med ostadig sula, det måste jag ha för att träna mina muskler.

För att förstå svaren får vi inte ställa för många frågor. För att svaren ska komma till oss får vi inte ha för många tankar. En fylld bägare går inte att fylla mer och är behållaren sluten så kommer den att explodera.

Jag förstår att människan är förvirrad. Jag förstår att jag är förtvivlad och lider av andnöd. Jag förstår att när människan ropar efter hjälp är det ingen som svarar, de som kunde ha svarat ropar nu efter hjälp.

Min dröm är att ha en gård långt ut i skogen, där vi odlar vår mat och värmer oss vid eldstaden. Dit kommer människor som behöver lyssna på sig själv och som sedan får dela med sig av vad de hört. Där skogen viskar visdom, grödorna odlas med kärlek och ingen säger vad som är rätt och fel för andra.

Min dröm delar jag med min livskamrat i detta livet. När den förverkligas vill vi gärna höra er berätta vad ni hört i värmen från vår eldstad.

No comments: